052-5932500

הבלוג של אסתר שפר

7 טיפים לאהבה עצמית

"על אהבה עומד הכול", ספר הזוהר, פרשת ואתחנן, אות קמ"ו

אהבה עצמית וחשיבותה לחיים טובים ולזוגיות בריאה

האם אהבה עצמית היא תכונה חיובית או אגואיסטיות צרופה?

האם מוסרי יותר להעניק לאחרים מאשר לעצמנו?

האם יכולת אהבה עצמית עוזרת לזוגיות, והאם בכלל ניתן ללמוד לאהוב את עצמנו?

לעיתים קרובות, קל לנו יותר לאהוב אדם אחר מאשר את עצמנו. אנו יכולים לראות את מעלותיו, לתמוך בו, לחבק אותו, להקשיב לו ולהעניק לו משאבים אינספור: זמן, כסף, חום ואהבה.

אבל מה לגבי האדם החשוב ביותר בחיינו? מדוע לא תמיד אנו אוהבים את עצמנו ומעניקים לעצמנו באופן דומה?

אנשים רבים חושבים שאהבה עצמית אינה מעלה, אלא תכונה שלילית, המייצגת אנוכיות, "אגואיזם" – התרכזות בעצמנו ואי ראיית הזולת. אך ההפך הוא הנכון. אהבה עצמית בריאה יוצרת מחויבות אישית לעצמנו ולאושר שלנו. כאשר אנו לא אוהבים את עצמנו ולא מעריכים את מי שאנחנו, הדבר דומה לכלי הפועל על סוללות מרוקנות. אנו מעניקים לאחרים אך האנרגיות שלנו הולכות ומתמעטות, אנו מתעייפים, מתוסכלים ולא מבינים מדוע.

אהבה עצמית היא המידה בה אנו מרגישים ביטחון עצמי, מעריכים את עצמנו כשווים ומכבדים את עצמנו. היא לא נובעת מעשייה חיצונית אלא מחיבור לרצונות העמוקים שלנו ולקבלה עצמית. אהבה עצמית יכולה לנוע על הרצף: מאהבה עצמית גבוהה לחוסר אהבה והערכה עצמית. כשנמצאים בקצה הנמוך של אהבה עצמית, יופיעו גם ביקורת עצמית, בידוד חברתי, אשמה ובושה, כעס, דיכאון וחרדה.

חוסר אהבה עצמית עלול גם לפגוע בקשר הזוגי או ביחסים בתוך המשפחה. אנשים שמתקשים לאהוב את עצמם יכולים להיות חסרי ביטחון, תלותיים או ביקורתיים ושיפוטיים, ובכך להשליך את חוסר ההערכה העצמית שלהם על בני זוגם או ילדיהם. הם זקוקים  לאישור קבוע מצד בני הזוג שלא תמיד מצליחים לשאת במעמסה הרגשית.

אי אפשר לפתח אהבה עצמית באמצעות פעילויות חיצוניות כמו טיפוח עצמי או רכישת בגד נאה. אהבה עצמית היא לא מצב זמני של מצב רוח טוב. רק כשאנו עושים דברים התומכים ומחזקים את מצבנו הפיזי, הרגשי והרוחני, מקבלים את עצמנו כמו שאנחנו ומוותרים על ביקורת עצמית – כך אנו מחזקים את הכבוד והאהבה שאנו מעניקים לעצמנו. כשאנו מחוברים לעצמנו – אנו מבינים מה עושה לנו טוב ומטעין אותנו באנרגיות ומפרגנים זאת לעצמנו. רק כשנלמד לאהוב ולחזק את עצמנו, העשייה    והאהבה לזולת תהיה אותנטית יותר, ממקום יותר בריא, נכון ושלם.

אז למה אנשים בוחרים שלא לאהוב את עצמם? רובנו חונכנו לא "להתאהב" בעצמנו כדי שלא נהיה מרוכזים מדי בעצמנו ונתעלם מצרכי הקרובים לנו. למדנו שלראות את האחר ולעזור לו מוסרי ונעלה יותר מאשר לאהוב ולפרגן לעצמנו. האמנם?

האדם שאיתו אתם מבלים כל דקה משעות היממה, האדם שחווה כל שמחה, עצב, כאב ואושר, האדם שאתם מכירים טוב יותר מכל אדם אחר – הוא אתם עצמכם.

אם תחשבו על זה רגע, תגיעו למסקנה שזה לא הגיוני לעולל זאת לעצמכם. מדוע אנו כל כך עסוקים בביקורת עצמית? לא מספיקים לנו הקשיים היומיומיים, ההתמודדויות, הלחצים? אז מדוע להוסיף על זה עוד ביקורת והלקאה עצמית, השוואה לאחרים או עמידה בקריטריונים בלתי אפשריים?

אז בואו נבדוק: כמה אתם באמת אוהבים את עצמכם? האם אתם מפרגנים לעצמכם, מעודדים ומפנקים את עצמכם, נותנים לעצמכם חיזוקים? עוטפים ומחזקים את עצמכם בטוב וברע? האם אתם יודעים לחמול על עצמכם אחרי טעויות או אכזבות, ומסוגלים לאהוב את עצמכם כשאתם זקוקים לכך באמת? במילים אחרות, עד כמה אתם מסוגלים לאהוב ממש את מי שאתם, ולהעניק לעצמכם את מה שאתם מעניקים לאחרים?

אם נתבונן בכנות בעצמנו פנימה, נגלה שרובנו לא אוהבים את עצמנו ולא חשים בנוח עם מי שאנחנו, עד כדי סלידה מגופנו, ביקורת מתמדת שלנו על מעשינו, אכזבה עמוקה מכישלונותינו, שיפוטיות, טענות, ייאוש והלקאה עצמית לאורך מרבית שעות היום. איננו שמחים בעצמנו ובמקום להעצים את מי שאנחנו – אנחנו מקטינים אותנו, באמצעות מחשבות שליליות, השוואות לאחרים או מילים קשות שאנו אומרים לעצמנו. ואם זה לא מספיק, אנו גם מחברים בין גורמים חיצונים, כמו המשקל, המראה, ההצלחה שלנו בלימוד או בעבודה, לרמת האהבה והערכה העצמית שלנו.

כשאנו מתבוננים ביחס שאנו מעניקים לעצמנו, גם אם המסקנות לא נעימות, זהו השלב הראשון בדרך לריפוי ולהחלמה. רק כשנשים לב באילו דרכים אנחנו פוגעים בעצמנו ונבין את דפוסי המחשבה האוטומטיים שלנו, נוכל לבחור לעשות את הדבר ההפוך. לעבור משנאה עצמית לאהבה, מעצב לשמחה, מביקורת עצמית להערכה עצמית.

לפניכם 7 טיפים לתרגול אהבה עצמית. בחרו שניים מתוכם והתחילו להתאמן:

  1. התחברו לעצמכם – היו מודעים לדרך המחשבה לרגשות, לצרכים ולרצונות שלכם: תזונה, פעילות גופנית, מצב רגשי, שעות שינה, קשר זוגי וקשרים חברתיים..
  2. הקשיבו לקול הפנימי שלכם: איך אתם מדברים עם עצמכם במצבים שונים? ותרו על ביקורת עצמית, שפרו את האופן שבו אתם מדברים לעצמכם. זה עובד
  3. הפסיקו לעשות השוואות לאחרים, במקום זאת, התרכזו במה אתם באמת רוצים  ואוהבים.
  4. עשו מחוות ופרגנו לעצמכם – התחילו במעשים קטנים, כמו ארוחה טובה, שבירת שגרה בים או בטבע, פגישה עם חברים, ושלבו אותם בשיגרת חייכם.
  5. זהו והרחיקו אנשים מרעילים – ותרו או הפחיתו את נוכחותם בחייכם, והקיפו את עצמכם בסביבה חיובית ותומכת.
  6. סלחו לעצמכם על טעויותיכם והפוך אותן ללמידה ולעבודת מידות.
  7. חמלו והכילו את עצמכם באהבה: היו הורים טובים לעצמכם. מה היה קורה אם הורה היה צועק על ילדו כל פעם שהיה נופל ולא מצליח ללמוד ללכת? כהורים אנו תומכים בילדינו באופן אינטואיטיבי. אמצו גישה זו כלפי עצמכם.

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

שתפו ברשתות

פוסטים פופולריים

הקטגוריות באתר

פוסטים אחרונים

7 טיפים לאהבה עצמית

"על אהבה עומד הכול", ספר הזוהר, פרשת ואתחנן, אות קמ"ו אהבה עצמית וחשיבותה לחיים טובים ולזוגיות בריאה האם אהבה עצמית היא תכונה חיובית או אגואיסטיות

למה אני לא מצליחה להתחתן?

נפגשת עם בחורים רבים, אך משהו לא הסתדר? קשה לך להחליט? את לא רוצה להתפשר?  את מביטה סביבך ורואה שחברותייך שנישאו אינן טובות ממך בדבר.

קבלו את המדריך
"מה הגוף לא מגלה לך?
כוח הריפוי המסתתר
מאחורי המחלה "

השאירו את פרטיכם והמדריך בדרך אליכם

דילוג לתוכן